همایش مجازی مدیریت بهره وری در شرکت ها و موسسات

همایش مجازی مدیریت بهره وری در شرکت ها و موسسات

 هفتمین دوره جایزه ملی تعالی و پیشرفت برگزار گردید.

 

 


به گزارش روابط‌ عمومی مرکز ملی تعالی وپیشرفت:

همایش مجازی با موضوع مدیریت بهره‌وری در شرکت‌ها ومؤسسات روز یکشنبه مورخ۲۲مرداد سال جاری ازساعت ۱۴به صورت برخط ( آنلاین) با سخنرانی آقای دکتر محمدجواد ایروانی رئیس شورای سیاست‌گذاری مرکز ملی تعالی و پیشرفت، جناب آقای دکتر میرسامان پیشوایی رئیس سازمان ملی بهره‌وری و متخصصان حوزه بهره‌وری کشور برای مدیران عامل و مدیران ارشد ۳۰۵ شرکت و مؤسسه حاضر در فرایند هفتمین دوره جایزه ملی تعالی و پیشرفت برگزار گردید. در این همایش آقای دکتر ایروانی سخنانی را حول محور ضرورت بهره‌وری در تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و اینکه مسئلة بهره‌وری یک ضرورت کلیدی و اساسی و راهبردی است ایراد نمودند.

ایشان فرمودند هم در برنامه توسعه و هم در برنامه پیشرفت هفتم که در سیاست‌های کلی ما تصریح شده، مسئلة رشد اقتصادی 8 درصد را حدود یک سومش را از بهره‌وری تعریف نمودند که این مورد تأکید و تکرار است در بودجه‌های سنواتی در برنامه‌ها و سیاست‌های دولت‌ها که بایستی موردتوجه و اقدام قرار بگیرد. اینکه چقدر به آن رسیدیم، مسئله دیگری است که علی‌رغم تأکیدات به هدف‌گذاری که شده نرسیده‌ایم؛ ولی هر زمان بحث رشد مطرح می‌شود، و اینکه این 8 درصد یک رشد بلندپروازانه است و نیاز به منابع مالی مطرح می‌شود، بحث این است که حفظ این 8 درصد معطوف به بهره‌وری است و این اقدامات باید شکل بگیرد. وی در ادامه بیان داشت در سیاست‌های کلی اصل 44، تغییر آرایشی که در واقع در بنگاه‌ها داده شده و مسئولیت‌هایی به بخش‌های دولتی و غیردولتی‌ دادند، مثل بخش عمومی غیردولتی، بخش خصوصی و بخش تعاونی ناظر به ارتقا بهره‌وری بوده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام فرمودند: کلیت سیاست‌های نظام اداری، ناظر به مقوله بهره‌وری است، بنابراین ما می‌توانیم بگوییم که سیاست‌های کلی زمینه‌ساز بهره‌وری متعددی را داریم و ضمن اینکه در سیاست‌های کلی برنامه بر آن تأکید شده، و این رشد 8 درصد نیز برای رسیدن به جایگاه اقتصادی و جایگاه طراز جمهوری اسلامی ایران یک ضرورت است، و بهره‌وری نقش مهمی در آن دارد که نتیجه می‌گیریم امسال نهضت ملی بهره‌وری را در پیش داریم، به‌خاطر اهمیت این موضوع و نهادهای اقتصادی و اجتماعی که معتقدیم این نهادها و بنگاه‌های آن‌ها نقش پیشتاز و جلودار در حوزه اقتصاد هستند، علی‌رغم همه‌ی این جَو سازی هایی که می‌کنند و بعضاً وارونه جلوه می‌دهند و در پیشرفت‌های کشور آن‌ها همیشه نقش دارند، معتقدیم در بهره‌وری هم می‌توانند این نقش پیشتازی را داشته باشند.

همچنین ایشان در پایان عنوان نمودند: درباره تدبیر بهره‌وری هم باید ذکر کنیم که در حوزه‌ی بهره‌وری تنظیم مقررات و قاعده‌گذاری‌ها در جهت حمایت از بهره‌وری یکی از وظایف مهم حاکمیت است. درباره تمهید هم همین‌طور، چه تمهید پولی باشد یا تمهید مالی باشد، یا تجاری یا اداری برای بهره‌وری حتماً ضرورت بالایی دارد و باید به آن توجه بکنیم؛ یعنی دولت اقدام جدی باید در این زمینه داشته باشد که برای بهره‌وری یک قاعده خاصی بگذارد. بحث تمهید در حوزه تجاری و اداری باز هم اصلاح اهمیت دارد، علاوه بر آن‌ها در حوزه تنظیم، منافع حاصل از بهره‌وری بایستی به صورت عادلانه بین تمامی نقش آفرین‌های زنجیره‌ها توزیع بشود و صرفاً بخش‌های نهایی استفاده نکنند یا بعضی نقش‌ها به صورت غیر عادلانه، این به صورت متناسب باید از آن استفاده شود.

در ادامه برنامه جناب آقای دکتر پیشوایی رئیس سازمان ملی بهره‌وری سخنانی را با محوریت بهره‌وری در برنامه هفتم ایراد نمودند: در برنامه ششم توسعه رشد 8 درصدی را مبنا داشتیم و قرار بود یک‌سوم از آن رشد هشت‌درصدی از محل بهره‌وری باشد. ما، در برنامه هفتم برای اینکه بتوانیم سیاست کلی که مقام معظم رهبری، ابلاغ فرمودند را محقق بکنیم، یک مدل مفهومی طراحی کردیم، ان‌شاءالله به محض اینکه برنامه هفتم مجلس مصوب بشود، این را در قالب یک سند منتشر خواهیم نمود. همان 4 مولفه‌ای که حضرت آقا فرمودند، یعنی مدیریت، فناوری، سرمایه و منابع انسانی را در قلب این مدل قرار دادیم که معتقدیم این 4 مؤلفه یک سری متولی فرابخشی در دستگاه‌های اجرایی دارد.

 

 

معاون سازمان اداری و استخدامی فرمودند:

مفهوم کلی بهره‌وری این است که شما ارزش بیشتری را خلق بکنید، با مصرف کمتری از منابع. بعضی‌ها فکر می‌کنند که تولید فقط معنای صنعتی دارد، خیر حتی تولید برای مؤسسه خیریه و یا مؤسسه اعتباری‌ام معنا دارد. چرا که هر مجموعه‌ای با یک فلسفه وجودی خلق شده است و هدف آن تحقق این فلسفه وجودی است.
ایشان در پایان بیان نمودند: رشد در بهره‌وری ریشه دو چیز دارد: تدبیر و نوآوری. اگر بتوانیم این دو را خوب انجام بدیم، قطعاً بهره‌وری ایجاد می‌شود. یعنی بتوانیم تصمیمات بهینه بگیریم و اینکه بتوانیم نوآوری را در حوزه خودمان افزایش بدهیم.
در انتهای برنامه توسط متخصصین حوزه بهره‌وری شیوه‌های سنجش بهره‌وری در پنج شاخص کلیدی (بهره‌وری کل، بهره‌وری نیروی کار، بهره‌وری سرمایه، بهره‌وری انرژی و بهره‌وری حوزه تخصصی کسب‌وکار) آموزش داده شد.

لینک خبرگزاری فارس