سطوح تعالی
جایزه ملی تعالی و پیشرفت با توجه به کسب امتیاز در بازه امتیازی 0 تا 1000 امتیاز بر اساس چارچوب مدل و منطق ارزیابی رادار در سه سطح زیر طبقه بندی
می شود:
سازمان هایی كه مدل تعالی سازمانی را بهطور كامل به كارگرفته و طی دوره عملكرد حداقل 5 سال اخیر، بهبود مستمر را در فعالیتهای خود نشان دادهاند، به شرط کسب حد نصاب تعیین شده زیر به تندیسهای زرین، سیمین و بلورین دست خواهند یافت.
- از بین سازمان هایی که امتیاز آنها بیش از 701 باشد یک سازمان که دارای بیشترین امتیاز است بهعنوان سازمان برتر معرفی و تندیس زرین دریافت خواهد کرد.
- سازمان هایی كه امتیاز كسب شده آنها بیش از 601 باشد، برنده تندیس سیمین خواهند بود.
- سازمان هایی كه امتیاز كسب شده آنها بیش از 501 باشد، برنده تندیس بلورین خواهند بود.
به سازمانهایی كه به پیشرفتهایی در جهت تعالی سازمانی نائل شدهاند، به شرط كسب حد نصاب تعیین شده برای سطوح زیر “تقدیرنامه” اعطاء میشود.
- تقدیرنامه 1 ستاره برای امتیاز در بازه 251 تا 300
- تقدیرنامه 2 ستاره برای امتیاز در بازه 301 تا 350
- تقدیرنامه 3 ستاره برای امتیاز در بازه 351 تا 400
- تقدیرنامه 4 ستاره برای امتیاز در بازه 401 تا 450
- تقدیرنامه 5 ستاره برای امتیاز در بازه 451 تا 500
- این سطح برای سازمانهایی طراحی شده است که در ابتدای سفر خود به سمت تعالی سازمانی هستند. به سازمان هایی كه در مسیر تعالی گام نهادهاند و با اجرای یکی از روشهای خودارزیابی نقاط قوت و زمینههای قابل بهبود را استخراج و برنامههای بهبود را اولویتبندی کرده و به اجراء گذاشته باشند، گواهی “تعهد به تعالی” اعطاء میشود. در این سطح سازمان براساس هشت محور مورد ارزیابی قرار میگیرد و امتیازی خارج از چارچوب مدل تعالی و بر اساس هشت محور در بازه 0 تا 100 تخصیص داده میشود.
- سازمان هایی كه امتیاز كسب شده آنها بیش از 60 باشد، گواهی تعهد به تعالی اعطا میشود.
- سازمانهایی كه امتیاز كسب شده آنها کمتر از 60 باشد، گواهی حضور اعطا میشود.
- طبقهبندی سطوح جایزه تعالی:
حداقل شرایط و ویژگی های عمومی سازمان های متقاضی در هر سه سطح تندیس، تقدیرنامه و گواهی تعهد به تعالی به شرح زیر است:
- یکی از مدیران ارشد بهعنوان مدیر تعالی انتخاب شود.
- آموزش مدل تعالی سازمانی برنامهریزی و اجرا شود.
- اجرای فرآیند خودارزیابی براساس مدل تعالی سازمانی انجام شود.
- شناسایی و اولویتبندی پروژه های بهبود ناشی از فرآیند خودارزیابی برنامهریزی و اجرا شود.
- برنامه های عملّیاتی برای اجرای پروژه های بهبود تهیه شود.